maanantai 5. helmikuuta 2007

Kalliit markkinat

Köyhällä ei ole varaa halpaan sanoo sananlaskukin. Vasta taannoin suomalaisten todettiin olevan Euroopan mittapuulla varsin varatonta kansaa. Tämähän näkyy luonnollisesti sitten siinä, että nyt kansa ostaa kalliimpia tuotteita kuin aiemmin. Vähittäiskaupalla on ollut paras kasvu viiteen vuoteen ilmoittaa Suomen kaupan liitto tämänaamuisessa tiedotteessaan. Tämä 4,5% myynnin kasvu vaikuttaa suotuisasti myös kaupanalan työpaikkoihin, joita tuli viime vuonna lisää kaikkiaan 2600 kappaletta. Tietysti mikäli tämä suhteutetaan alan kokonaistyömäärään, eli yli 300.000 henkilöön on kasvu jokseenkin pientä. Mikäli kasvu korreloisi suoraan prosentti per työpaikka -tyylisesti, olisi työpaikkoja pitänyt tulla yli 13.000 kappaletta lisää. No näinhän asiaa nyt tietenkään ei voi laskea, mutta tästä saa oivan kuvan siitä, kuinka paljon kaupankin alalla kasvua tarvitaan ennenkuin työttömyyttä voidaan alkaa taittamaan.

Itse olen huomanut viimeisen vuoden aikana tämän trendin koskevan myös itseäni. Vaikka tulotasoni ei ole muuttunut, olen ostanut lukumääräisesti vähemmän tuotteita, mutta yleensä panostanut laadukkaampiin ja sitämyöden yleensä kalliimpiin tuotteisiin. Aihetta käsitelleen Talouselämä-lehden RSS-viite aihetta käsittelevään artikkeliinsa hätkähdytti.

Viis ilmastonmuutoksesta, suomalainen ostaa entistä enemmän ja kalliimpaa, sekä ruokaa että muuta tavaraa. Hyvä puoli on ainakin se, että kauppa tarjoaa lisää työpaikkoja.

En itse ihan heti SKL:n tiedotteesta saamieni tietojen perusteella itse uskaltaisi sanoa "Viis ilmastonmuutoksesta", mikäli kulutus kasvaa nimenomaan kalliimpien tuotteiden osalta. Kuten yllä omaa käyttäytymistäni selvitin, tämä käytös saattaa parhaimmillaan johtaa jopa harvempien tuotteiden ostoon, joka taas on erittäinkin ekologista. Lisäksi nykyisellään kaikki erityisen ekologiset, luomut tai muut maailmanpelastustuotteet maksavat huomattavasti enenmmän kuin vastaavat hälläväliä-tuotetut vastineensa, joten näkisin ennenkaikkea tämän kasvutrendin olevan jopa positiivinen muutos ympäristöä ajatellen.

Lähteet:
Suomen kaupan liitto via Talouselämä