maanantai 10. maaliskuuta 2008

Urheilullisuus kadoksissa

Ensiksi pyydän anteeksi arvon lukijoilta, sillä jälleen aiheina ovat autot. Suosikkeihini kuuluva Supercars.net esittelee suurin valokuvin ja kattavin arvioin uusia ja vanhoja superautoja. Autoja, joiden olemassaolo ei ole järkisyin perusteltavissa, mutta jotka herättävät suuria tunteita. Uutena lisäyksenä sivuille on ilmestynyt espanjalaisen Seatin konseptimalli Bocanegra SportCoupé. Urheilulliseksi tarkoitettu auto aiheuttaa autojen ulkonäköä ikänsä tutkailleessa ainoastaan pahaa mieltä.

Miksi nykyään niin kutsutut urheilulliset autot ovat yksi toisensa jälkeen vain kolmiovisia tila-autoja? Bocanegra on hyvä esimerkki nykyajan coupé-mallista. Auto näyttää kapealta ja korkealta, suorastaan kiikkerältä. Kattolinja lupaa nopeutta ja myös ikkunalinja on kieltämättä tyylikkään yksinkertainen. Auton kyljessä on kuitenkin muotoilija tuntunut roiskivan viivoja sinne tänne ja tämä suttu on sitten siirtynyt varsinaiseen konseptimalliin. Ikkunalinjan alapuolella on kolme pokkauslinjaa, jotka eivät yhdisty toisiinsa mitenkään. Etummainen linja on yhteydessä kyllä ajovalojen aloittamaan kaareen ja takimmainen linja puolestaan johdattaa alleviivatusti katseen takavaloihin. Helmapokkaus ei kuitenkaan ole sidoksissa mihinkään muuhun muotoon, se ei johdata katsetta etu- tai takahelmaan.

Auton keulassa on käytetty nykyään kovin suosittua muotoilukieltä, johon kuuluvat tarpeettoman suuret ilmanottoaukot ja niiden peittona toimiva halvannäköinen muovinen ritilä. Auton etuosa on todella levoton maskin leijuessa irrallaan sekavannäköisten ajovalojen välissä. Helman nurkissa on myös suuret ilmanottoaukot, jotka tuntuvat kuitenkin irrallisilta kokonaiskuvaa katsottaessa. Aukon aloittamat linjat eivät jatku enää kyljessä millään tasolla.

Vastavuoroisesti Supercars.netiin on lisätty vuoden 1965 Iso Rivolta Daytona, joka on kaikkea sitä mihin Seat ei yllä. Auto on matala, vaikkakaan ei erityisen aggressiivisen oloinen. Auton kylkilinjassa taiteellisuuden sijasta näky yhtenäisyys ja pelkistetty, mutta muhkea muotoilu, joka tekee autosta omannäköisensä. Auto näyttää lähes orgaaniselta ja seesteiseltä, kuin vuolaassa virrassa sileäksi hioutunut kivi. Toki johtuen aikansa valmistusteknillisistä rajoituksista, mm. tuulilasin ja sivuikkunan reunalinjat eivät kohtaa niin hyvin kuin nykyautoissa. Iso Rivolta on myös rakennettu suoraan kilpakäyttöön, eikä katuautoksi kuten Seat, mutta mielestäni Euroopan johtavilla automuotoilijoilla on tällä hetkellä huonot eväät luoda legendaarisia ja muistettavia linjoja urheilu- tai perheautoihin. Usein linjat ovat hakemalla haetun oloisia, rikkonaisia tai tekotaiteellisuudessaan mauttomia. Peruskoriin piirretyt pari muka rohkeaa kylkilinjaa eivät riitä legendojen synnyttämiseen.