maanantai 21. joulukuuta 2009

Julkinen liikenne on kallis harrastus

Pääsin menneellä viikolla käymään Hämeenlinnassa ja alkuperäisestä suunnitelmastani poiketen pääsin tekemään matkan valtion rautateitä pitkin. Matka oli toki mukava jäisiä asemalaitureita ja myöhästeleviä junia lukuun ottamatta, mutta kalliiksi tämä lysti koitui. Yhden aikuisen junaliput Tampereelta Hämeenlinnaan ja takaisin Intercity-junassa maksoivat hulppeat 32,80 euroa. Hintaan sisältyivät pakolliset lasten parkumiset ja pahanhajuisessa Hämeenlinnan rautatieaseman hallissa istuskelu ja juna, joka puksuttaa edelleen eteenpäin ilman langatonta verkkoyhteyttä. Linja-automatkat Tampereen rautatieasemalle maksoivat TKL:n nykytaksan mukaan viisi euroa.

Vertailun vuoksi olisin hoitanut kyseisen matkan ovelta ovelle omalla talvisäässä yli 10 litraa sadalle kilometrille kuluttavalla mukavalla ja lämpimällä autollani noin 22 euron polttoainekuluilla. Autossa tietysti on laskettava mukaan muutkin ylläpitokulut, kuten vakuutukset, katsastusmaksut renkaiden kuluminen, moottorin kuluminen, lasinpesunesteet ja farkkuja vasten kuluvan nahkaistuimen huoltokulut. Kuitenkin tällä noin 170 kilometrin matkalla olisi jäänyt auton juokseviin kuluihin polttoainelaskun jälkeenkin käytettäväksi noin 15 euroa.

Toisena esimerkkinä voidaan ottaa kertalippujen hinnat Tampereen sisäisessä linja-autoliikenteessä. Linja-autovuoroja toki menee hienosti jokaiseen ilmansuuntaan, jopa tänne perimmäiselle syrjäseudulle saapuu auto noin puolen tunnin välein. Ammattialkoholistien, sekopäiden, päiväkotiryhmien ja kovaäänisten peruskoululaisten joukossa matkustamisharrastuksella on siis kertahintaa 2,5 euroa. Täältä kaupungin reunalta matkaa keskustaan on noin 12 kilometriä, joka on melkoisesti. Työpäivässä 24 kilometrin matkaan kuluu rahaa viisi euroa ilman kuukausikorttialennuksia. Jälleen talvikulutuksenkin laskemalla omalla autolla samalle matkalle kertyy polttoainekuluja vain noin 3,10 euroa. Julkisilla kulkuvälineillä liikkuminen vaatii siis todellista harrastuneisuutta, jotta se olisi missään määrin edullisempaa saati mukavampaa kuin omalla autolla liikkuminen. Eikä autoilukaan sentään mitään halpaa lystiä ole.