Talvella olettaisi junamatkustuksessa suurimman ongelman olevan nykytalvien ilmeisen ankarista sääoloista johtuvan myöhästelyn, mutta tänään VR yllätti minut jälleen pitkän junamatkustustauon jälkeen. Varsin pian noustuani aamuvarhain etelään suuntaavaan Pendolinoon, huomasin minulle varatulla paikalla tungosta, sillä VR:n lippujärjestelmä oli myynyt saman penkin ei vain kahteen vaan peräti kolmeen kertaan. Näin meitä oli sitten kolme ihmistä vaanimassa samaa penkkiä lähes täpötäydessä junassa. Onneksi tällä kertaa seuraavasta vaunusta löytyi vapaa paikka, joten tilanne ei käynyt lainkaan sietämättömäksi. Mietin kuitenkin miten mieleni malttaisin jos olisin maksanut sievoisen summan rahaa paikkalipusta ja päätynyt matkustamaan reilun tunnin matkani seisten. Tarkkuutta varausjärjestelmään VR!
Toinen VR:ään liittyvä erikoinen tapaus sattui noin viikkoa aiemmin tuttavalleni, joka sai maksettavakseen 80 euron tarkastusmaksun junassa, jossa konduktööri ei viitsinyt kiertää vaunuissa myymässä lippuja. Mielestäni olisi kohtuullista vaatia konduktööreiltä vaunujen huolellisempaa läpikäyntiä sellaisen aseman jälkeen, jolta ei voi ostaa lippuja - etenkin jos junassa on myös tarkastaja töissä. Ilmeisesti näin saa kerättyä kuitenkin paremman katteen joukkoliikenteen voittojen maksimoimiseksi.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti