keskiviikko 16. maaliskuuta 2011

Kirjalöytöjä: Taidehistoria, 1923


Jatkoa kevyelle kirjalöytöjäni esittelevälle postausten sarjalle.

Taidehistoria, 1923, Axel L. Romdahl (suom. Ilmari Ahma)
"Esitettäväksi on ennen kaikkea otettu se, mikä on merkinnyt jotakin olennaista omalle ajalleen ja mikä samalla on arvokasta kaikille ajoille. Esityksen ala on rajoitettu Euroopan historiallisen ajan taiteeseen, osittain jotta kirja ei paisuisi ylen laajaksi, osittain jotta tekijä voisi paremmin hallita aineitaan ja perustaa kuvauksensa siihen, mitä hän itse on nähnyt ja tuntee."

Ruotsalaisen Romdahlin alkujaan vuonna 1918 kirjoittama opas on varsin hyvä yleisteos eurooppalaiseen taidehistoriaan. Liikkeelle lähdetään kreikkalaisesta temppelistä, sivuilla tutustutaan tarkoin gotiikkaan, italialaiseen maalaustaiteeseen, renesanssiin ja Rubensiin. Kirjan otos päättyy Paul Cézannen öljymaalauksen analysointiin. Etenkin laadukkaat kuvat, joita on 180 mustavalkoista ja kaksi värillistä, tekevät kirjasta aikaa kestävän. Onpa sisäsivulle kirjaa myöhemmin oppiteoksenaan käyttänyt kirjannut ylös teoksen saamisajankohtansa, 16.2.1957, jolloin yhä hyväkuntoinen opus on ollut jo 34 vuoden kunnioitettavassa iässä.

Yllä olevassa öljyvärimaalauksessa on Claude Monet'n näkemys yhdysvaltalaisesta taidemaalarista John Singer Sargentista työskentelemässä luonnossa noin vuonna 1885. Mielenkiintoista kuvassa on se, että Sargent oli tunnettu nimenomaan muotokuvamaalarina, mutta Monet'n teoksessa hän on selvästi maalaamassa maisemaa. Loppuun vielä pähkinä pohdittavaksi; jos impressionisti maalaa ekspressionistin työnsä ääressä, miltä työn alla oleva taulu näyttää teonhetkeä kuvaavassa maalauksessa?