maanantai 4. huhtikuuta 2011

Sim-lei kenties tehokkain ruma sähköauto


Sähkö- ja hybridiautojen muotoilijat tuntuvat paria poikkeusta kuten Teslaa ja Fiskeriä lukuun ottamatta luottavan yhä futuristisen muotoilun vetovoimaan. Viimeisin todiste tästä sinänsä ekologisesta puusilmäisyydestä on japanilainen Sim-lei, jonka korin muotoilussa voi nähdä elementtejä Nissan Micrasta, Fiat Puntosta, Toyota Priuksesta ja kansainvälisestä avaruusasemasta. Keio-yliopistossa suunniteltu ajoneuvo pohjautuu kuitenkin Mitsubishi I:n alustaan.

Ällistyttävän kauhealla korilla on meriittinsäkin. Kyseessä on taatusti maailman rumin ajoneuvo, joka kiihtyy paikoiltaan 100 km/h nopeuteen 4,8 sekunnissa - hieman paremmin kuin esimerkiksi uusi Porsche 911 Carrera. Sim-lein suurin saavutus sähköautosarjassa on kuitenkin 333 kilometrin toimintasäde yhdellä akuston latauksella.

Kehitys on sähköautoissa viime aikoina ollut huimaa ja vaikka yli 300 kilometrin toimintasäde kuulostaakin suurelta, tulee muistaa, että vanhemmankin bensiinikäyttöisen perheauton toimintasäde tankillisella fossiilista polttoainetta on helposti 400-500 kilometriä. Tätä etumatkaa sähköautot ovat kuitenkin kuromassa umpeen varsin nopeasti.

Lisätietoa sähköautojen kehitysprojektista löytyy SIM-Drive-sivustolta.