torstai 13. lokakuuta 2011

Maabrändin nostatus


Suomalaisten kansallinen itsetunto on matalalla. Silloin tällöin me puhallamme yhteen hiileen, mutta tämä tapahtuu vain jääkiekon mm-kilpailujen tai vastaavien urheilutapahtumien aikaan. Arjen yhteiset ponnistukset kansakunnan kehittämiseksi ovat kateissa.

Jossain Suomen historian vaiheessa yhteisen parempaan pyrkimisen tilalle nousi oman edun tavoittelu - heikompaa alettiin auttamisen sijaan polkea yhä alemmas. Oman edun tavoittelu ei ole yhteiskunnallisesta asemasta kiinni, solidaarisutta ei ole nähtävissä johtajan sen enempää kuin työntekijänkään arjessa. Jatkuva keskinäinen kilpailu syö kyvyn kehittää yhteistä maatamme tai luoda uusia, koko kansaa hyödyntäviä innovaatioita.

Yhteinen etu on myös meidän jokaisen oma etu - oman asuinympäristön, kotikaupungin ja kotimaan siisteydestä, turvallisuudesta ja viihtyisyydestä tulee vielä joskus uudelleen sydämen asia suomalaisille ikään, koulutukseen ja sukupolveen katsomatta.

Suomen parantamisen voi aloittaa tehokkaasti Finland Promotion Boardin julkaiseman Maabrändiraportin (PDF) sisäistämisellä.