tiistai 5. kesäkuuta 2012

Terveisiä Kiinan kaupoista

Vaikka euro ei tällä hetkellä olekaan erityisen vahvaa valuuttaa maailmalla, on Kiinasta tavaroiden tilaaminen silti erittäin edullista kotimaiseen shoppailuun verrattuna. Etenkin edullisten lahjatavaroiden, kuten korujen ja kellojen valikoima on laaja ja laatu vastaa vähintään H&M-laatua. Valikoiman selaaminen on myös erittäin helppoa, tästä pitää huolen eBay-verkkokauppa.

Kiinasta tulevan pientavaran mukana tulee usein myös paperinen tervehdys kauppiaalta. Nämä pienet tervehdyslappuset vaihtelevat kaupoittain. Tässä kolme ääriesimerkkiä siitä miten asiakasta voi kiittää tilauksesta ja hoitaa asiakassuhdetta myös tuotteen toimituksen yhteydessä. 

Crazygirl_81-nimen takana toimiva verkkokauppa muisti ostajaa vihreällä, kuivahkon asiallisella muistutuksella asiakaspalvelun toiminnasta ja kehotuksella antaa positiivista palautetta myyjälle eBayssa. Viesti ei tunnu erityisen henkilökohtaiselta, eikä herätä tuntemuksia suuntaan tai toiseen. Nettikaupastaan mahdollisesti hieman vääränlaisen kuvan antava nimimerkki Swallowgirl puolestaan muisti asiakasta kaksipuoleisella pahvikortilla, jonka toisella puolella jälleen houkutellaan antamaan positiivista palautetta eBayssa ja toisella puolella jopa hieman karkeasti todetaan: "Mikäli olet tyytyväinen, kerro ystävillesi. Mikäli olet tyytymätön, kerrothan minulle hiljaisesti". Huutava ja kuiskaava hymiö vielä tehostavat sanomaa. Onhan tämä toki toivottava tapa toimia verkossa, mutta näin suoraan harva yritys kehtaa asiakkaitaan muistuttaa, ettei ikävistä kokemuksista tarvitse huudella julkisesti verkossa.

Kolmesta kortista mukavin yllätys tuli Babysakura-verkkokaupasta, jonka muovitaskuun sujautetun kaksipuoleisen kortin toisella puolella on hauskoja iloisia piirroshahmoja ja toisella puolella käsin kirjoitettu hyvänpäiväntoivotus pienen aasialaisen hymiön kera. Ja kyllä, tämä on oikeasti käsin kirjoitettu, sillä tussin painojälki näkyy paperin pinnassa selvästi – asia oli pakko tarkistaa. Yllättäen juuri Babysakuran yksinkertainen tervehdys houkuttaa eniten jättämään positiivista palautetta, vaikka kaikkien kauppojen tuotteet olivat hyvälaatuisia ja toimitus nopeaa.