torstai 21. kesäkuuta 2007

Turvaa juhannusliikenteeseen

Juhannusliikenne on taas vilkkaimmillaan tänään ja huomenna. Tässä muutama asia ruuhkissa selviytymiseksi ja muutenkin liikenteessä huomioon otettavaksi.

Uudet autot
Turvallisuus on autoissa kohentunut huomattavasti viimeisen 20 vuoden aikana, jolloin autoissa on yleistynyt kehittyneet turvarakenteet, turvatyynyt, sekä erilaiset ajonhallintajärjestelmät luistonestosta lukkiutumattomiin jarruihin. Toisaalta samaan aikaan uusien autojen kolarimäärät ovat kasvaneet suhteessa entiseen, sillä kuljettajat tuudittautuvat usein liikaa turvallisuudentunteeseen, kun auto kulkee kuin kiskoilla, eikä mainoksessakaan törmäystestinukeille käynyt ollenkaan niin huonosti, etteikö auto olisi viittä tähteään turvatestissä ansainnut. Kun autoa ei enää tarvitse varsinaisesti ajamalla ajaa, kuljettaja turtuu ja asettuu entistä enemmän matkustajan rooliin. Äkkitilanteessa tästä olotilasta herääminen ja reagointi on hitaampaa kuin ajettavuudeltaan vaativammalla vanhalla autolla. Älkää hyvät uuden auton omistajat kuvitelko ajavanne enkelten siivellä, sillä seuraukset voivat olla tuhoisat. Etenkin sen vastaantulijan kannalta, jonka vanhan ja turvatyynyttömän auton nokkaan te törmäätte unen hiipiessä silmään.

Nopeusrajoitukset
Modernin helpon ajettavuuden lisäksi kuljettajaa turruttaa myös 1970-luvulta peräisin olevat nopeusrajoitukset, joita on useilla teillä vieläpä laskettu viime vuosina. Hitaassa nopeudessa kuljettajalta vaaditaan entistä vähemmän keskittymistä ajamiseen ja hitaasti ikkunoissa liukuva metsämaisema saa jopa yönsä hyvin nukkuneen kuljettajan silmät painumaan helposti umpeen ajon aikana. Perinteiset tekniikat ikkuna auki ajamisesta pieneen ratin heilutteluun ovat entistä tarpeellisempia hereilläpysymiseksi etenkin pitkillä matkoilla. Ylinopeuteen ei silti tule sortua. Autoradiokin kannattaa kääntää Ylen ykköseltä tai Groovelta vaikka YleX:lle tai Novalle pitkien matkojen ajaksi. Rokki soimaan ja mieli virkeäksi.

Ali- ja ylinopeus
Kaahaajia kritisoidaan aina, eikä suotta. Ylinopeus on selvästi laissa kielletty, oli tie sitten kuinka tuttu tahansa ja auto kuinka hyvä ajettava tahansa. Ylinopeutta ajavat tekevät usein turhia ja typeriäkin ohituksia vaarallisissa paikoissa. Toisaalta alinopeutta ajavia kuljettajia ei sakoteta, ei edes kritisoida julkisesti juurikaan. Kuitenkin voidaan miettiä, kummat oikeasti aiheuttavat liikenteessä enemmän ohitustilanteita, ali- vai ylinopeutta ajavat. Jotta liikenne pysyisi sujuvana, joutuu alinopeutta ajavan ohittamaan varmasti useampi auto kuin mitä ylinopeutta ajava ohittaa. Lisäksi ylinopeutta ajava ottaa pääsääntöisesti riskin itse, joutuessaan ajamaan vastaantulijoiden kaistalla tiuhaan. Alinopeutta ajava pakottaa käytöksellään monet, kokemattomatkin ohittajat vastaantulevien kaistalle, jolloin sivullisille aiheutuvien vahinkojen todennäköisyys kasvaa huomattavasti. Älkää siis madelko liikenteessä vaan kunnioittakaa nopeusrajoitusta mikäli säätila sallii (tavallista vesisadetta ei lasketa huonoksi sääksi). Mikäli nopeusrajoitus tuntuu liian suurelta, kannattaa valita ajoreitti siten, että saa rauhassa ajella pienempiä sivuteitä, jossa ei ole muiden tiellä, eikä joudu itse ajamaan pelottavan suurta nopeutta.

Turvaväli
Jätä aina selvä turvaväli edellä ajavaan. Puskurissa kiinni roikkuminen ei ole taloudellinen ajotapa, minkä lisäksi tällainen toiminta raastaa molempien autojen kuljettajien hermot hajalle. Etenkin ABS-jarrullisten autojen kuljettajat jättäkää turvaväli, sillä edessä ajavan vanhemman auton jarrut lyövät hätäjarrutuksessa pyörät lukkoon, jolloin auton pysähtyvyys on huomattavasti nopeampi kuin lukkiutumattomien jarrujen kanssa. Lukkiutumattomien jarrujen tarkoitus on pitää auto hallittavissa hätätilanteessa, mutta mitä apua tästä on kun turvaväliä on 10 metriä, jolloin olet jo edelläajavan peräkontissa ennenkuin edes tajuat tämän tehneen hätäjarrutuksen? Takana tuleville ei kannata yrittää opettaa turvavälin pitämistä painelemalla jarrupoljinta huvikseen. Myöskään äkkinäinen kiihdyttely harvoin auttaa tilanteeseen.

Jousta ja anna muiden riehua
Ole rauhallinen kuin James Bond ja anna muiden riehua liikenteessä. Älä sorru sikailemaan, kyllä sinä perille ehdit ilman turhaa törttöilyäkin. Ole joustava, liiku letkan mukana, äläkä tee turhia ohituksia, mutta pidä huoli siitä, ettet myöskään vedä itse letkaa takanasi alle nopeusrajoituksen. Jätä tilaa eteen ja taakse, sekä anna hurjastelijoille tietä väistämällä oikeaan reunaan. Pidä mieli virkeänä ajon aikana. Kuumana päivänä juo paljon aivoja virkistävää vettä, kuuntele kerrankin musiikkia kovalla tai laula itse mielisävelmiäsi muiden matkustajien kiusaksi. Älä luota liikaa autoosi, ei autosikaan luota sinuun.

Toivotan kaikille Kartanon lukijoille virkistävää juhannusta ja turvallista ajomatkaa!