Lauantain Helsingin Sanomat kirjoittaa bloggaamisen taloudellisesta puolesta otsikolla "Blogikirjoittelu ei elätä Suomessa". Artikkelissa luodaan katsaus suosittujen suomalaisblogien suhtautumiseen blogien ohessa olevaan verkkomainontaan. Yleiskuvaksi jää, että mainosten esittäminen blogien yhteydessä on Suomessa varsin marginaalista ja tähän on helppo yhtyä. Suomen kokoisella kielialueella suomeksi bloggaava tulee aniharvoin tavoittaneeksi sellaista lukijamäärää, joka pelkästään mainoksia napsauttelemalla nostaisi bloggaajaa ryysyistä rikkauksiin ainakaan aivan hetkessä.
Itse olen nyt muutaman kuukauden ajan pitänyt Googlen AdSense -mainosbanneria blogini yhteydessä kokeilun vuoksi. Rahallinen tulos on todella minimaalinen, mutta kertymää on mielenkiintoista seurata. Samalla AdSense pitää kirjaa sivun kävijämääristä, joten erillistä kävijälaskuria ei tarvitse asentaa. Mainosbannerin ulkoasunkin voi varsin vapaasti muokata haluamakseen ja toivonkin, että nykyinen hillitty ulkoasu ei pomppaa tarpeettomasti lukijoiden silmille blogin reunalta.
Mikäli blogillaan aikoo toden teolla rikastua ja päivittäiset kävijämäärät ovat jo 2000 pinnassa, on mainosbannereiden myynti suoraan yrityksille kannattavin vaihtoehto. Erilaiset sisältöön osaksi kirjoitetut mainokset ovat yksi vaihtoehto, mutta tekee blogista äkkiä läpinäkyvää mainospuhetta varsinaisen asiasisällön jäädessä taka-alalle. Ohjenuorana voisi pitää myös, että mikäli blogi käsittelee pääasiassa kuluttamista ja/tai kulutustuotteita, mainostaminen voi olla hyväkin ratkaisu. Yleisille mielipideblogeille, päiväkirjoille ja etenkin poliittisille ja kansalaisaktivisimia suosiville blogeille mainostaminen taas todennäköisesti tekee enemmän hallaa kuin hyötyä. Mieti aina ensin oman blogisi yleistä linjaa ja sitä, sopiiko kaupallinen tiedottaminen asiayhteyteen ennen kuin syöksyt suinpäin mainostajien puheille.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti