tiistai 26. huhtikuuta 2011

Värit määräävät ostoksesi


Moni ei tule kassalla tunnuslukua naputellessaan miettineeksi miten paljon erilaiset markkinointiratkaisut ovat ostopäätökseen vaikuttaneet. Helpoimmillaan ihminen saadaan ostoksille kotiin jaettavilla kuvastoilla tai näyteikkunoiden tarjouskylteillä, mutta lopullinen mielikuva tuotteesta, sen hinnasta ja tarpeellisuudesta saattaa muodostua monen viestin summasta, eikä faktoilla useinkaan ole mitään tekemistä lopullisen hankintapäätöksen kanssa.

Yksi yrityksen ja tuotteen valintaan vaikuttava tekijä on väri. Markkinointimateriaalin, olkoon se kuvasto, juliste, internetsivu tai televisiomainos, värimaailma luo mielikuvia nopeammin kuin muut yksittäiset visuaaliset elementit, esineet tai ihmiset. Kuluttajan taivuttelua värien avulla avataan helppotajuisilla kaavioilla  Daily Infographicissa. Kaaviot ovat toki yksinkertaistettuja ja perustuvat yleistykseen, tietenkin, mutta ne antavat hyvän lähtökohdan oman ympäristön ja näkemiensä mainosten tarkkailuun.

Miten usein keltainen väri herättääkään huomiosi harmaassa katukuvassa? Miten usein juuri punainen on se väri, jolla taianomainen sana ALE kirjoitetaan. Ja miksi pankkien tunnukset ja markkinointi on lähes poikkeuksetta sinistä tai vihreää? Värin havaitseminen on kulttuurisidonnaista ja kaikissa maissa värejä ei koeta kuten Suomessa. Eri värien kulttuurieroihin voi tutustua mm. suomalaisella Coloria.net-sivustolla.

Värien hahmottaminen on myös ikä- ja sukupuolisidonnaista, länsimaisiin miehiin tehoaa parhaiten sininen väri, naisiin sinisen ohella miehille täysin mitäänsanomattomat violetin sävyt. Alle kahdeksantoistavuotiaisiin vetoavat muita ikäryhmiä enemmän vihreän eri vivahteet kun yli 70-vuotiaiden huomio saadaan varmimmin valkoisella ja sinisellä värillä. Tämäkin on yleistys, mutta mm. eri ikäryhmien suosikkiväreihin voi tutustua helposti Six Revisionsin kaaviossa.

Tutki lähiympäristöäsi, erilaisia tuotepakkauksia, kirjojen ja lehtien kansia, televisiota. Tunnista väriniksit, joilla sinuakin koitetaan vedättää ja opi kiertämään kulutusjuhlan sudenkuopat.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti