Ajauduin taannoin keskusteluun urheiluautoista ja ilmansaasteista. Perinteisesti urheiluautot lasketaan puunhalaajien joukkueessa noin Beelsebubiin rinnastettavissa olevaksi pahuuden ytimeksi. Tottahan se toki on, että usein nopeammat menopelit myös levittävät saasteita nopeammin ympärilleen. Enää ei kuitenkaan tarvitse olla näin, kun Yhdysvaltalainen Tesla Motors on tuonut markkinoille täysin sähkökäyttöisen kaksipaikkaisen urheiluauton.
Tesla Roadster kiihtyy nollasta sataan neljässä sekunnissa ja huippunopeudeksi luvataan yli 200 kilometriä tunnissa. Ottaen huomion yleiset nopeusrajoitukset, voidaan alhainen huippunopeus antaa anteeksi, semminkin kun kiihtyvyys on samaa luokkaa mm. Porsche Carrera GT:n kanssa. Auton toimintasäde on yli 320 kilometriä ja auton akku voidaan ladata täyteen mistä tahansa normaalista pistokkeesta alle neljässä tunnissa. Auto on varustettu myös tekniikalla, joka lataa akkua moottorilla jarrutettaessa.
Hintaa Tesla Roadsterilla on ilman kotimaisia veroja noin 73.000 euroa. Vertailun vuoksi Porsche 911:n verottomat hinnat vaihtelevat välillä 67.000 - 115.000 euroa. [via AutoCarrera] Hinta on siis varsin kohtuullinen suorituskykyyn nähden. Auto on myös varsin tyylikkäästi muotoiltu, eikä puhtaissa linjoissa näy tavallisesti hybridi- ja sähköautoille tyypillisiä naivistis-futuristisia ylilyöntejä. Auton muotokieli tuo vahvasti mieleen Englantilaisen Lotuksen tuotokset.
Löytyisiköhän Suomesta tarpeeksi osaamista muuttuville automarkkinoille? Voisi olettaa, että samalla tekniikalla toimiva pieni perheauto olisi varsin kiinnostava ns. tavallisia kuluttajiakin ajatellen.
Lähteet
Tesla Motors via TreeHugger
Tesla Roadster kiihtyy nollasta sataan neljässä sekunnissa ja huippunopeudeksi luvataan yli 200 kilometriä tunnissa. Ottaen huomion yleiset nopeusrajoitukset, voidaan alhainen huippunopeus antaa anteeksi, semminkin kun kiihtyvyys on samaa luokkaa mm. Porsche Carrera GT:n kanssa. Auton toimintasäde on yli 320 kilometriä ja auton akku voidaan ladata täyteen mistä tahansa normaalista pistokkeesta alle neljässä tunnissa. Auto on varustettu myös tekniikalla, joka lataa akkua moottorilla jarrutettaessa.
Hintaa Tesla Roadsterilla on ilman kotimaisia veroja noin 73.000 euroa. Vertailun vuoksi Porsche 911:n verottomat hinnat vaihtelevat välillä 67.000 - 115.000 euroa. [via AutoCarrera] Hinta on siis varsin kohtuullinen suorituskykyyn nähden. Auto on myös varsin tyylikkäästi muotoiltu, eikä puhtaissa linjoissa näy tavallisesti hybridi- ja sähköautoille tyypillisiä naivistis-futuristisia ylilyöntejä. Auton muotokieli tuo vahvasti mieleen Englantilaisen Lotuksen tuotokset.
Löytyisiköhän Suomesta tarpeeksi osaamista muuttuville automarkkinoille? Voisi olettaa, että samalla tekniikalla toimiva pieni perheauto olisi varsin kiinnostava ns. tavallisia kuluttajiakin ajatellen.
Lähteet
Tesla Motors via TreeHugger
Syy siihen, että tulee mieleen Lotus on se, että Tesla on kehittänyt auton yhdessä Lotuksen kanssa, joka osallistuu myös tuotantoon. :)
VastaaPoistaToivottavasti näitä tulisi Suomeen saataville! Tosin litium-ioniakut vaativat lämpimän autotallin, ei taida oikein pakkasesta tykätä.
Toimii tiettyyn rajaan asti myös pakkasella, akussa on oma lämmönsäätöjärjestelmänsä.
VastaaPoistaTai akuissa, joita on yli 6000 kappaletta. Jos akkuja on useita, niin koskaan ei tarvitse ladata puolillaan olevaa akkua.
VastaaPoista6831 akkua koko energianvarastointijärjestelmässä
VastaaPoistaTuolta löytyy lisää aiheesta: http://www.kookas.fi/forum/thread/10217#new
VastaaPoistaTeslaa myydään vain U.S.A:ssa ja sielläkin vain suurimmissa kaupungeissa
VastaaPoista