tiistai 23. tammikuuta 2007

Päästöveroprotesti

Autovanhuksille langetettiin kuolettava päästövero alkavaksi aikaisintaan vuonna 2009. Kiitos vain kovasti valtiovallalle tästäkin. Päästöjähän en tietenkään suosi, päinvastoin koen olevani varsinkin ekologisesti ajatteleva ihminen. Sen sijaan se, että lainsäädännöllä pakotetaan ihmiset ostamaan uusia autoja on mielestäni väärin. Ensisijaisesti ja ekologisuuden nimissä pitäisi samalla tehdä lakiin tarvittavat muutokset, jotta vanhojen autojen omistajat voisivat muuttaa autonsa vähäpäästöisemmiksi ilman nykyisen lain vaatimaa VTT:n suorittamaa kallista päästömittausta ynnä auton rekisteröintiin liittyviä paperisotia.

Itse laskin jo taannoin, että tuohon kartanon tallissa talveaan viettävään harrasteautoon, vuosimallin 1995 Ladaan saisi alle 1000 eurolla hankittua Venäjältä autoon valmistetun muunnossarjan, jolla auton käyttövoimaksi voitaisiin helposti vaihtaa maakaasu. Tuohon 1000 euroon sisältyy niin laitteisto kuin asennuskin. Lainsäädäntö estää tämän tehokkaasti, sillä ko. laitteistoa ei saa asentaa kuin valtuutettu asentaja. Tällaisia meillä Suomessa ei ole yhtäkään kappaletta. Mikäli kuitenkin olisi, pitäisi auto muutoskatsastaa uudelle tekniikalle, sekä suorittaa tuo aiemmin mainittu VTT:n mittaus, jonka hinnat taitavat alkaa sieltä 1000 eurosta ylöspäin.

Kuitenkin saisin autostani huomattavasti ympäristöystävällisemmän kuin mikään autokaupasta uutena ostettava bensiinikäyttöinen pikkuauto (hinnat alkaen 10.000 euroa), mutta laki pistää vastaan minkä ehtii. Kysyisinkin päättäjiltä, että tietääkö oikea käsi mitä vasen tekee kun tällaisia ristiriitaisia ympäristötavoitteita asetetaan ja ajetaan läpi. Uusi päästöverohan rokottaa eniten nimenomaan niitä, joilla vähiten on varaa ostaa sitä uutta vähäpäästöistä autoa. Opiskelijat, eläkeläiset ja työttömät maksavat ajamisestaan entistä enemmän. Ei ne uusien autojen hinnat verouudistuksen jälkeen vielä putoa tarpeeksi alas. Opiskelijoiden autohankinnoissakin kun usein puhutaan hintaluokasta 500-5000 euroa.

Kostoksi autoteollisuus syytää markkinoille ns. citymaastureita, jättimäisiä bensaanieleviä nelivetoja, joilla ei kukaan kuitenkaan edes maastossa koskaan aja. Siksipä toivotankin tervetulleeksi myös brittien koston Suomen päättäjille, Melling Hellcatin. Neljällä turboahtimella varustettu V10 repii auton paikaltaan 100km/h vauhtiin alle 3 sekunnissa, huippunopeuden ollessa noin 440km/h. Päätöjä lienee tuosta yli 1100-hevosvoimaisesta irtoavan saman verran kuin tusinasta opiskelijakuljettimia, mutta hei, jos on varaa ostaa tuollainen auto, on varaa maksaa päästöverotkin. Eikä vielä edes tunnu missään.

2 kommenttia:

  1. En minäkään voi kannattavani ilman saastumista. Vaan ennen näitä verouudistuksen juttuja tuli hankittua auto, joka siis saastuttaa. Hyi, hyi minulle. Toisaalta olin ennen tuota uudistusta kunnon kansalainen, koska hankkimalla "kalliin" auton tuon myös rahaa valtion kassaan.

    No, miksi ostimme tällaisen johtuu siitä, että se on turvallinen. Kun kerran syyttömänä kolarissa pelastuu ja säilyy vielä ehjänä, niin sitä haluaa "rautaa" ympärilleen kaikilla herkuilla.

    Niinhän se, että jolla on vara ostaa "parempi" auto, hänellä on myös varaa maksaa siitä.

    VastaaPoista
  2. Opiskelijalle jää vielä mahdollisuus laittaa autoonsa häkäpönttö ja ajaa täysin kotimaisella puulla. Veroista on vapautettu ajoneuvo jonka pääasiallinen käyttövoima on puu tai turve.

    Ja saa asentaa vapaasti ennen 1.7-87 käyttöönotettuihin autoihin, sekä moottorille sopivan katalysaattorin kanssa kaikkiin ei vähäpäästöisiin ajoneuvoihin.

    www.puukaasu.fi

    VastaaPoista