maanantai 7. tammikuuta 2008

Ekologiset autot ovat rumia

Mitä vähemmän auto saastuttaa, sitä kammottavamman näköinen se on. Tämä pitää erittäin hyvin paikkansa kun tutustutaan tämän hetkisiin hybridiautosuosikkeihin, Toyota Priukseen ja Honda Insightiin. Autojen muotoilu on täysin luokatonta ja suorastaan vastenmielinen kohderyhmälle, joka eniten polttoainetta kuluttavilla autoilla ajaa. Onneksi sentään Honda on alkanut asentaa hybridilaitteistoa myös tavallisiin Civic-malleihin ja muut valmistajat tarjoavat samoin uutta teknologiaa vanhoissa kuorissa, ilman kammottavaa ekoego-muotoilua.

Nyt italialainen muotoilijalegenda Pininfarina on lähdössä mukaan pelkästään sähkön varassa toimivien nollapäästöisten autojen valmistukseen. Ensireaktioni oli innostunut, sillä kyseisen firman piirustuspöydältä ovat kotoisin miehekkäitä legendoja Ferrari Daytonasta ja Testarossasta aina Jaguar XJ220:een sekä Alfa Romeo Spider Duettoon. Odotukset olivat siis korkealla, mutta pettymys karvas. Lopputuloksena on nelipaikkainen lähinnä Peugeot 107:ää ja Smartia yhdistelevä saippuakuplan näköinen pallukka, josta muotoilun intohimo on kaukana. Ranskalaisen Bollorén valmistamaa edistyksellistä akkuteknologiaa käyttävään Pininfarinan sähköautoon voi tutustua Green Car Sitellä.

Ainoa muotoilultaan meihin bensahulluihin miehiin vetoava sähköauto on siis edelleen yhdysvaltalaisvalmisteinen Tesla Roadster.

2 kommenttia:

  1. 60-luvulla kaikissa scifijutuissa oli yhteisvoimin päätetty, että kaukana teknotulevaisuudessa kaikki on isoikkunaista ja pyöreää, kuplamaista. Se on näemmä tosiaan iskostunut muotoilijoihin ja muuttunut itseään toteuttavaksi ennustukseksi.

    Tsela Roadster on kiva PGR4:ssä. Ajokokemusta oikealla sellaisella vielä odottelemme (ikuisesti).

    VastaaPoista
  2. Heh, omatkin kokemukset Teslasta rajoittuvat PGR4:ään. Itseäni häiritsi lähinnä liian vaimea ääni. Ehkä tulevaisuuden sähkösportteihin pitää asentaa tietokone, joka generoi V8-tyyppistä murinaa auton äänentoiston kautta. ;)

    VastaaPoista