Kauhajoella toistui se mikä nähtiin Tuusulassa jo vuosi sitten. Eikä Kauhajoen tragedia ei tule jäämään viimeiseksi kouluampumatapaukseksi. Julkisuudessa on jälleen kuumeisesti pohdittu nuorten mielenterveysmäärärahojen kasvattamista, aselain tiukentamista ja jopa internetin käytön rajoittamista. Oma mielipiteeni on se, että jokainen näistä asioista tarjoaa toki pohdittavaa, mutta näissä tapauksissa ne eivät tule uusilta ampumatapauksilta koululaisia suojelemaan.
Kouluihin kaivataan yhteiskunnallista ja filosofista keskustelua, ei koulupsykiatria. Nämä epäeksaktit kouluaineet ovat luisuneet pahasti unholaan, sillä niiden oppeja voidaan harvoin valjastaa tuottamaan mitään konkreettista hyödykettä. Käsitykseni mukaan kamaliin tekoihin syyllistyneet Auvinen ja Saari olivat periaatteessa varsin fiksuja nuoria miehiä. He vain sattuivat kiinnostumaan elämän peruskysymyksistä ja filosofiasta. Oppinsa pojat saivat mm. Friedrich Nietzscheltä, joka kirjoitti muistioissaan yleisiä moraalikäsityksiä rikkovasta yli-ihmisestä. Molemmat pojista ihannoivat tätä filosofiaa, jossa väärin tekeminen onkin oikein ja luonnonvalinta hoituu vain pakottautumalla irti yleisestä moraalikäsityksestä. Tätä ei kuitenkaan julkisuudessa syystä tai toisesta käsitellä.
On helpompaa käsitellä asioita, jotka jokainen televisionkatsoja jossakin määrin ymmärtää. Puhutaan koulukiusaamisesta, aseista ja mielenterveysongelmista. Kukaan ei tunnu ymmärtävän, että nuoret miehet ovat innostuneet filosofiasta ja vailla varteenotettavaa vasta-argumentointia näkevät lukemansa ainoana oikeana totuutena. Kouluissa pitäisi siis käsitellä enemmän erilaisia ideologioita ja elämänkatsomusta yleisellä tasolla. Nuoren kanssa tulee käsitellä tämän lukemaa kirjafilosofiaa ja tutkia erilaisia katsantokantoja.
Nykyään koulussa filosofiasta innostuneet nuoret leimataan helposti omituisiksi, vaikka kyse on varsin intellektuellista harrastuksesta. Julkisuudessakin on sentään huomattu, että molemmat tekijät ovat kokeneet syvää pettymystä sekä itseensä että muihin ihmisiin ja yhteiskuntaan yleensä, samalla tuntien ylemmyyttä muita kohtaan. Kirjaviisaus johtaa helposti siihen, että nuori tuntee olonsa muita fiksummaksi, koska muut eivät kykene tai halua keskustella tämän opiskelemista syvällisistä teemoista. Tästä seuraa pettymys ympäristöön ja maailmaan, jossa ihmiset eivät enää pohdi oman olemassaolonsa tai maailman tarkoitusta. Seurauksena syrjäytyminen ja yhä vahvempi oman yksisilmäisesti valitun filosofisen opin seuraaminen.
Se mitä julkisuudessa tällä hetkellä puidaan, saattaa jopa ruokkia vastaavaa väkivaltaista käytöstä. Ympäröivä yhteisö todistaa jälleen yksinkertaisuutensa keskittymällä asioihin, jotka eivät millään tavoin liity kyseisiin tapahtumiin. Jos nyt kaiken pinnallisen syyttelyn sijasta keskityttäisiin puhumaan todellisista asioista eli tekoihin johtaneesta maailmankuvasta, saatettaisiin vastaavaa käytöstä saada hillittyä. Tällä hetkellä ongelmissa mennään edelleen siitä mistä aita on matalin syyttämällä aseita, koulukiusausta ja mielenterveystyön puutteellisuutta.
Mielestäni kirjoitat väärin Nietzschestä.
VastaaPoista"Oppinsa pojat saivat mm. Friedrich Nietzscheltä, joka kirjoitti muistioissaan yleisiä moraalikäsityksiä rikkovasta yli-ihmisestä. Molemmat pojista ihannoivat tätä filosofiaa, jossa väärin tekeminen onkin oikein ja luonnonvalinta hoituu vain pakottautumalla irti yleisestä moraalikäsityksestä."
Väärin tekeminen onkin oikein viittaa varmaankin käsitykseen, jossa se mikä on kullekin oikein ja väärin riippuu hänestä itsestään. Toimintatavat muuttuvat lyhyiden tottumuksien mukaan. Nietzsche ei juurikaan puhu luonnonvalinnasta, vaan siitä mikä on ihmiselle luonnollista käyttäytymistä. Tällä Nietzsche tarkoittaa mm. sitä että ihminen on eläin Freudin tapaan. Ja niin edelleen.
Jos sinua kiinnostaa tietää lisää Nietzschestä, kelvollinen lyhyt "esittely" hänestä on täällä http://filosofia.fi/node/2408 .
Lyhyesti sanottuna Nietzschen filosofiaa hyvin kuvaava lausahdus on elämänmyönteisyys.
Kiitos Saara hyvästä kommentista. Kieltämättä Nietzscheni on hieman unohtunut vuosien saatossa. Tarkoitin kuitenkin tätä yli-ihmiskäsitystä, jossa (oman tulkintani mukaan) ihminen on parhaimmillaan irtautuessaan yhteiskunnan asettamista, kehitystä jarruttavista moraalikäsityksistä.
VastaaPoistaTotta on, että irtautuminen johtaa tietenkin uusien moraalikäsitysten syntymiseen, kuten ihmiskunnan historia jo viimeisen 100 vuoden ajaltakin osoittaa.
On totta, ettei Nietzsche sinänsä kehota tällaisiin raakoihin tekoihin ihmisyyttä vastaan, mutta miehen tekstejä voi tulkita myös melko negatiiviseen sävyyn ja synnyttää tästä omat johtopäätöksensä ja toimintamallinsa arjen toteutukseen.
Juuri tästä syystä mielestäni koulussa tulisikin järjestää tällaisista aiheista kursseja tai vaikka iltaryhmiä, joissa erilaisia maailmankatsomuksia ja filosofioita voitaisiin tulkita ja selventää. Tämä purkaisi varmasti monen nuoren mieltä, jotka jäävät ajatuksineen ja tulkintoineen yksin.
Kaivataan älykästä keskustelua, ei mielenterveyspotilaaksi leimaamista.
Puuttumatta Nietzcheen - olipa miellyttävää lukea taas vaihteeksi fiksu ja kiihkoton merkintä aiheesta. Jotenkin sitä alkavat monesti loputkin rippeet omasta uskosta ihmiskuntaan kummasti hiipua kun näkee, miten yksisilmäisesti ja pinnallisesti tämäntapaisia juttuja mediassa käsitellään. Onneksi aina toisinaan näitä järjen pilkahduksiakin erottuu. ;-) Pitänee alkaa seurata blogiasi säännöllisemmin.
VastaaPoista